Lite tankar om videon jag postade nyss.

Det är ju ett faktum att det händer hemska saker i världen. Att medan jag lever väl med mina tusen galgar prydda med kläder är det någon på andra sidan om jorden som knappt har det som hänger på deras axlar. Som inte äger något, som blir berövade sin frihet, sin uppväxt och sitt liv. Sjuka klasskillnader som vi tillåter. Eller i alla fall många av oss tillåter. Därav blir jag så innerligt imponerad av människor som den här killen som har jobbat med detta och tagit fram videon som sprids över internet. Och jag blir imponerad av de stora namnen i vår värld som också sprider videon. Och så blir jag så imponerad över att människor faktiskt bryr sig tillräckligt mycket för att göra något åt saken.

Det är så lätt att en händelse eller en verklighet spelas upp rakt framför dina ögon. Det är så lätt att vi ser, vi får liite dåligt samvete och bryr oss lite. Sen skiter vi i det. Det är så otroligt lätt! Därför tycker jag att den här videon är helt fantastisk, för den uppmanar oss att inte känna dåligt samvete, att inte backa från våra känslor och åsikter. Filmen ger mig en känsla av att det gör ingenting om jag inte åker till uganda och bygger en skola, för jag kan rädda liv genom att göra mina vänner och folk i min närhet medvetna om Kony.
.
Att det sedan finns spekulationer om huruvida pengarna som skänks går till rätt sak. Klart det spelar roll, men samtidigt använder jag hellre min röst och gör folk medvetna om Kony2012, än lutar mig tillbaka och låter sanden rinna ur mina händer.
.
Vad tyckte du om filmen, har du någon åsikt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0